Wednesday, October 15, 2014

Mana lebih NIKMAT? Nikmat KELUAR atau Nikmat MASUK?

Assalamualaikum W.B.T pembaca sekalian,

Hamba ingin menceritakan sebuah kisah yang dah lama hamba dengar. Mungkin ramai yang dah dengar. Hamba cuba kongsikan di sini seringkas yang boleh.


KISAH PERTAMA : NIKMAT MASUK

Alkisahhh........Toyyib.....tersebutlah kisah sepasang suami isteri yang ingin berangkat pulang ke kampung halaman si isteri di Utara tanah air. Maka si suamilah yang selalunya akan memandu kereta. Manakala si isteri pula akan melayan karenah 4 orang anak mereka. 

Jam 11 pagi berangkat keluarlah mereka sekeluarga dari rumah mereka yang terletak di Mukim Batu di bawah Jajahan Gombak. Destinasinya adalah Kg. Binjai, To'kun Atas di bawah Jajahan Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Si isteri menyatakan keinginannya makan mee rebus di Tanjung Malim. Bekas pelajar UPSI la katakan. Perut pun memang dah berkeroncong dari tadi lagi. Maklumlah, breakfast tadi makan sebiji karipap jer. 


"Dah lama tak makan mee rebus kat Tanjung Malim tu" keluh si isteri. Setelah setengah jam perjalanan, si suami berkata "Apa kata kita singgah kat Ipoh. Abang dengar Mee Rebus Ramli, terbaeekk!!". 


Si isteri "A'ahla...hari tu abang kata nak singgah masa balik dari rumah mak kan, oklah....tapi abang belanja ayang double...lapar tahap gaban dah ni". 
"takder hal..kalau ayang nak bungkus 5 lagi pun boleh" kata si suami sambil memecut 110km.

Moral : Kita masih boleh tahan bab NIKMAT MASUK ni, bilamana kita dengar ada NIKMAT MASUK yang lagi nikmat. 

KISAH KEDUA : NIKMAT KELUAR

Tersebutlah kisah sepasang suami isteri yang ingin berangkat pulang ke kampung halaman si isteri di Utara tanah air. Maka si suamilah yang selalunya akan memandu kereta. Manakala si isteri pula akan melayan karenah 4 orang anak mereka. 

Jam 11 pagi berangkat keluarlah mereka sekeluarga dari rumah mereka yang terletak di Mukim Batu di bawah Jajahan Gombak. Destinasinya adalah Kg. Binjai, To'kun Atas di bawah Jajahan Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Di tengah perjalanan, perut si isteri memulas-mulas. Naik pucat muka si isteri menahan perut memulas. Peluh dingin kelihatan dimukanya. 




Nasib baikla naik Myvi. Kalau naik Vellfire mau terguling-guling si isteri tadi. Maka dia meminta si suami agar berhenti di R&R Tanjung Malim. Memang dah tak tahan sangat. Memulas-mulas nak MEMBUANG. Kalau boleh keluar jer pintu kereta, terus masuk pintu tandas.


Si suami tersenyum melihat gelagat si isteri. "Jangan kentut dalam kereta ni sudahlah. Pagi tadi dahlah melantak telur rebus nasi lemak. Kesian anak-anak.. makan nasi lemak dengan sambal ikan bilis jer" kata si suami. Kemudian, si suami menduga si isteri "ayang, abang dengar jamban kat R&R Sungai Perak dah upgrade. Mangkuk jamban dia pun dah ada button. Canggih macam tandas kat Jepun. Bersih pulak tu...Apa kata kita teruskan perjalanan sampai sana?"

Agak-agakla, mau ke si isteri tahan?

Mana lebih NIKMAT? Nikmat KELUAR atau nikmat MASUK?


Sebagai hamba Ilahi, senantiasalah panjatkan kesyukuran ke hadrat-Nya kerana sehingga ke hari ini kita masih diberi untuk mengecapi nikmat dan berada dalam rahmat-Nya.


Ungkapkan perasaan syukur kepada-Nya.




Thanks for reading...


Hubungi hamba untuk keterangan lanjut berkaitan SHAKLEE.

KONSULTANSI PERCUMA
HARGA BERPATUTAN dan
PELUANG PERNIAGAN BERSAMA SHAKLEE.





Sila LIKE atau SHARE jika entri ini bermanfaat buat anda.

Sunday, October 12, 2014

MLM..MLM..MLM...KENAPA PERLU BERHENTI BUAT?

Assalamualaikum W.B.T kepada pembaca sekalian.

Sejak minyak RON95 naik ni, ramai yang dah mengeluh, tapi ramai juga yang buat derk jer..
Tapi takpelah mereka buat derk jer, sebab mereka mungkin orang kaya yang tidak terasa sangat dengan kenaikan harga minyak di Malaysia ni walaupun harga minyak dunia tak naik kan.

Mungkin juga mereka tidak terasa beban kenaikan harga barang yang bakal naik, tarif elektrik yang bakal naik (elektrik pun pakai minyak sebagai sumber penjanaan tenaga) dan juga GST yang bakal dilaksanakan April 2015.

Yang merungut dan terasa beban kenaikan minyak, barang dan seumpama dengannya mula mencari alternatif samada :
1) Kekalkan perbelanjaan isi rumah macam biasa
2) Mencari sumber pendapatan kedua. Contoh : memulakan perniagaan, main saham, forex dan sebagainya. 
3) Mengurangkan perbelanjaan. Contoh : Mula menaiki perkhidmatan awam ke tempat kerja atau lebih jimat lagi mula menaiki basikal, skate board, roller blade dan seumpama dengannya.

Bagi hamba, elokla kita mulakan perniagaan walaupun dengan kecil-kecilan, dengan modal yang kecil, insyaAllah ianya berbaloi. Jutawan Internet - Ammar Zahar pun berhutang ketika memulakan bisnes dia klik sini.

Hamba kepingin menjadi seperti Ammar Zahar, Maria Firdaus dan juga jutawan-jutawan muda yang lain. Dengan memulakan perniagaan dengan modal yang kecil masih  dapat pulangan yang lumayan hanya dengan menggunakan platform online seperti Facebook, Twitter, Blog dan lain-lain lagi. Yang penting, orang-orang seperti mereka ini mempunyai hati yang CEKAL dan KUAT. Itulah MODAL yang paling penting dalam memulakan sesuatu bisnes.



Hamba telah pun berjaya memulakan bisnes dengan modal kecil dengan menceburkan diri dalam bisnes Shaklee, di bawah naungan Empayar Maria Firdaus. Yang bestnya  bisnes ni, 90% darinya adalah melalui online. Itulah yang hamba praktikkan dan cuba meningkatkan lagi keupayaan dalam bisnes online ni kerana cabaran senantiasa menanti di hadapan..



BERHENTILAH BUAT BISNES MLM KALAU NAK

1) Duit Mudah dan Senang
Jualan hanya dengan FB jer? Boleh sangat-sangat bila kita tau cara yang paling efektif untuk memaksimumkan keuntungan dengan FB. Sekarang FB dah tak macam dulu. Semakin kecil peratusan orang @ rakan FB yang boleh melihat iklan kita. Dalam Group Maria Firdaus, hamba dididik dengan mengamalkan konsep ‘sharing’ atau berkongsi. Kongsi segala apa masalah, kenyataan baik/buruk sesuatu perkara. Lebih baik lagi sertakan solusi. Bukan sekadar tekan butang SHARE.

Kalau kita melalui jalan yang susah, barulah kita akan menghargai dan menemui jalan senang.
- Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary


2) Cepat Kaya
Bukanlah Shaklee tempatnya bila mula jer bisnes pada hari ini, bulan depan dah nak bonus ribu-ribu. Ini bukan SKIM CEPAT KAYA!! Boleh cuba dalam MLM lain, atau  masuk jer skim cepat kaya.



3) Nak Kaya Sorang-Sorang
Dalam Shaklee, WAJIB kaya dan berjaya dengan membawa anak, cucu, cicit, piut Shaklee untuk bersama-sama kaya dan berjaya.

Janganlah menjadi kaya dengan menindas orang lain. Selalunya akan jatuh bila tidak mahu membantu orang lain untuk jadi kaya dan berjaya sepertinya. Nak kaya sorang-sorangla katakan,

Contoh terbaik adalah Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Beliau tidak menjual bisnes beliau kerana memikirkan nasib golongan bawahan yang bergantung kepada syarikat beliau untuk mendapatkan sumber rezeki walaupun bisnes tersebut untungnya kecil dari bisnes-bisnes beliau yang lain. 

Kedai dan lori-lori untuk perniagaan pertama saya masih lagi ada di Kedah. Perniagaan itu masih berjalan seperti biasa. Setiap lori akan ada tiga orang pemandu, jika saya jual satu lori maka secara tidak langsung tiga keluarga Islam Melayu telah hilang sumber pendapatan.
- Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary


4) Bermalas-malasan
Ini bukan sistem Piramid. Cari 4-5 orang bawahan, pastu goyang kaki. Tak payah buat apa dah. Sebab kita kat atas ni semakin kaya. hahaha...

Mujurla dalam Shaklee tiada istilah ‘orang bawah punya kerja, orang atas makin kaya’. Orang kat bawah bila-bila masa jer boleh potong orang atas bila dia tidak bermalas-malasan.

Walaupun dah pegang title Master Coordinator sekalipun, tetap tak boleh goyang kaki. Setiap level pasti ada cabaran tersendiri. Malah ramai Master Coordinator dalam Shaklee adalah ‘orang bawah’ manakala orang di atasnya masih jauh lagi untuk ke tahap Master (ada yang langsung tiada rank).



5) Bermalasan dalam mencari ilmu
Dalam Empayar Maria Firdaus, kami digalakkan untuk mengkaji dan menimba sebanyak mungkin ilmu. Samada ilmu dunia maupun akhirat. Setiap hari, pasti ada ilmu yang baru diperolehi (Ilmu produk, pemasaran, teknologi dan lain-lain)

Tapi kalau  dah malas mengkaji, malah malas pula mengaji (loghat Kelate bermasksud belajar) maka sampai bila-bila pun takkan faham. Ke laut sudahnya.

Nak sampaikan kepada orang lain, kita sendiri kenalah faham dulu. Kalau tak faham, kena kaji dan ngaji sampai faham.





6) Buat banyak BISNES
Boleh buat banyak bisnes dalam satu-satu masa, tetapi sebagai permulaan FOKUS kepada satu bisnes dahulu sehingga stabil dan menguntungkan. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary hanya mempelbagaikan bisnes beliau setelah bisnes pertama beliau berjaya.

Perniagaan pertama perlu kukuh sebelum anda mempelbagaikan perniagaan supaya jika perniagaan yang baru kita ceburi tidak maju, maka kita boleh kembali kepada perniagaan pertama yang kita usahakan.

- Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

Sehingga kini, bisnes pertama beliau masih lagi beroperasi. Tapi kita bila rasa susah sikit dah nak buat benda lain pulak, Bila syarikat MLM lain ada pelan menarikla katakan, terus lompat. Memang lompat-lompat tak salah sebab belum sesuai dengan kita. Tapi sebelum lompat tu, dah buat betul-betul ke belum?


7) Putus Asa
Setiap bisnes samada kecil atau besar tetap akan menghadapi masalah, cabaran dan karenah tersendiri. Salah satunya, cara kita menghadapi masalah tersebut. Samada berputus asa dahulu atau bagaimana cara kita menghadapi setiap cabaran di dalam bisnes tersebut.

Itulah antara sebab mengapa kita perlu berhenti berbisnes MLM. Cuma apa yang hamba nak kongsikan lagi di sini, kita cubala guna konsep duplikasi. Jadikan orang yang berjaya tadi sebagai MENTOR dan TIRU apa yang mereka buat.

Cuba ambil pengajaran daripada apa yang telah ditempuhi oleh MENTOR kita. Macam kita belajar dari ayah dan atok kitala. Pengalaman hidup contohnya. Perhatikan apa yang mereka buat. Dengarlah bebelan/leteran mereka dan cubalah bertanya agar tidak sesat jalan. Moga apa yang diwarisi dapat diturunkan pula kepada anak cucu kita. Allahumma Amin...


Hubungi hamba untuk keterangan lanjut.

Thanks for reading...


KONSULTANSI PERCUMA
HARGA BERPATUTAN dan
PELUANG PERNIAGAN BERSAMA SHAKLEE.









Sila LIKE atau SHARE jika entri ini bermanfaat buat anda.



Wednesday, September 24, 2014

LARANGAN MEMOTONG KUKU...




Assalamualaikum W.B.T kepada pembaca sekelian,
Seperti yang diumumkan semalam, 1 Zulhijjah akan jatuh pada hari besok bersamaan 26 September 2014. Hamba cuma ingin kongsikan kepada pembaca sekelian, bilamana kita berniat untuk melaksanakan ibadah qurban pada tahun tersebut, maka apabila masuknya 1 Dzulhijjah, kita dilarang dari mencukur, mencabut bulu (misai, janggut, rambut) dan memotong kuku sehinggalah binatang qurban tadi telah disembelih.

Ini berdasarkan hadith Nabi junjungan kita Muhammad S.A.W yang diriwayatkan oleh Ummu Salamah R.A bermaksud :

“Barangsiapa berniat akan berkorban, maka apabila telah kelihatan anak bulan Dzulhijjah, janganlah dia memotong apa-apa rambutnya/bulunya dan kukunya sehinggalah haiwan korbannya disembelih.”
(HR Muslim, no. 1977)


Maksud hadith di atas ialah kita dilarang dari mencukur/mencabut/rambut atau apa-apa bulu yang ada di tubuh kita. Begitu juga dengan kuku. Kita dilarang dari memotongnya. Sebahagian ulama muktabar berpendapat, maksud larangan tersebut ialah HARAM. Manakala, sebahagian lagi berpendapat ianya MAKRUH. Pendapat Imam Abu Hanifah pula perbuatan tersebut adalah mubah iaitu tidak makruh dan tidak sunat.

Al-Imam An-Nawawi iaitu tokoh besar yang bermadzhab Syafi`i mengatakan hukum larangan dalam hadith di atas ialah MAKRUH. Tapi makruh di sini ialah makruh tahrim iaitu makruh yang dekat dengan haram. Walllahu A`lam.

Fatwa Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al-Jibrin tentang masalah ini :





"Apabila sepuluh hari pertama (Zulhijjah) telah masuk dan seseorang di antara kamu hendak berqurban, maka janganlah menyentuh rambut dan kulitnya sedikitpun"
[Hadits Riwayat Muslim]

Nas ini menegaskan bahawa yang tidak boleh memotong/mencukur rambut/bulu dan memotong kuku adalah orang yang hendak berqurban, samada qurban itu atas nama dirinya atau untuk kedua orang tuanya atau atas nama dirinya dan kedua orang tuanya. Sebab dialah yang membeli dan membayar haiwan qurban tersebut. Adapun kedua orang tua, anak-anak dan isterinya, mereka tidak dilarang memotong rambut atau kuku mereka, sekalipun mereka ikut dalam pelaksanaa qurban tersebut. Atau mereka yang secara sukarela membelikan haiwan qurban dari duitnya sendiri untuk mereka.


MACAM MANA KALAU RAMBUT/JANGGUT MISAI GUGUR KETIKA DIRAPIKAN?

Dalam hal menyikat/merapikan rambut, samada perempuan ataupun lelaki boleh melakukan perbuatan menyikat/merapikan rambut mereka sekalipun rambutnya gugur. Begitu juga dengan misai dan janggut.

Secara ringkasnya macam nilah. Pada mereka yang telah berniat pada pertengahan 10 hari pertama untuk berqurban, maka dia tidak boleh memotong rambut/bulu dan kukunya pada hari-hari berikutnya.

Jadi, hamba harap kita beroleh manfaat dari bulan Zulhijjah besok dan ianya penting untuk diambil perhatian. Maka tahanlah diri dari mencabut/mencukur/memotong rambut/bulu dan memotong kuku.

Setiap larangan atau suruhan pasti ada hikmahnya. Antara hikmah kepada larangan ini ialah supaya orang-orang yang tidak terlibat mengerjakan haji dapat merasai sama perasaan orang-orang yang sedang berihram yang terpaksa menahan diri dari memotong rambut/bulu dan kuku mereka.

Senang jerkan nak dapat PAHALA. Tinggalkan maka dapatlah pahala. Moh kita beramal.

Wallahu A`lam.



Sumber :
http://www.abuanasmadani.com/kelebihan-sepuluh-hari-awal-bulan-zulhijjah/
http://sirojulinsan.wordpress.com/2009/11/17/potong-kuku-dan-rambut-bagi-yang-ingin-berqurban




Thanks for reading...


Hubungi hamba untuk keterangan lanjut berkaitan SHAKLEE.

KONSULTANSI PERCUMA
HARGA BERPATUTAN dan
PELUANG PERNIAGAN BERSAMA SHAKLEE.





Sila LIKE atau SHARE jika entri ini bermanfaat buat anda.

Monday, September 22, 2014

Boikot YAHUDI atau SHAKLEE?



Assalamualaikum W.B.T kepada pembaca sekelian,

Dah lama rasanya hamba tidak berblog. Lama benar lenanya dibuai intan. Bila terjaga, terasa sengal satu badan. Terasa berat nak menaip bila dah lama tinggalkan. Tapi hamba gagahkan juga kerana hamba sekeluarga akan bersungguh-sungguh selagi mampu untuk memboikot barangan keluaran YAHUDI mahupun barangan syarikat yang menyumbang ke dana YAHUDI laknatullah.





 
 



Pening-pening lalat hamba dibuatnya pabila memerhatikan keratan website yang dipaparkan di atas. Setelah hamba layari laman web Jewish United Fund, baru hamba sedar yang selama ini hamba memang telah tersalah boikot.

Pada pendapat hamba yang dhaif ni, semua benda pada permulaannya hukumnya adalah HARUS, sehinggalah ada dalil yang telah menentukankannya samada ianya HARAM, MAKRUH, SUNAT dan lain-lain lagi.

Dalam isu boikot ISRAEL, boikot SHAKLEE ni, hamba telah terkhilaf setelah membaca sebuah blog yang dimana tajuk entrinya adalah kenapa saya boikot shaklee?

Dengan serba sedikit pengetahuan yang hamba ada, hamba sekeluarga telah berjaya memboikot MILO, barangan NESTLE, MCDONALS, STARBUCKS, PEPSICO (Pepsi, KFC, Pizza Hut) dan lain-lain lagi.

Tanpa melakukan kajian dan perincian lebih mendalam, hamba juga telah memboikot SHAKLEE. Di mana selama ini ayah hamba telah mengamalkan supplemen Shaklee selama lebih kurang 15 tahun untuk penyakit kencing manisnya.

Pada hamba, kebanyakan pengedar-pengedar Shaklee dari peringkat atasan sudah tentu mempertahankan penggunaan Shaklee bermati-matian. Ialah, dah jadi sumber rezeki mereka kan. Takkan deme nak diam bila ada sumber yang mengatakan Shaklee memberi sumbangan kepada negara haram YAHUDI yakni ISRAEL.

Telahan hamba salah sebenarnya. Setelah membuat kajian yang lebih mendalam lagi seperti yang dianjurkan oleh para ustaz, hamba telah mendapat jawapannya setelah membaca blog ini ==========-> http://shimalatif.com/bukti-kaitan-antara-keneseth-israel-dan-shaklee/ dan juga penjelasan dari Roger Barnett sendiri di http://www.youtube.com/watch?v=ARbfR7ALEYI.

Hamba juga telah mencari di merata laman web Yahudi jika memang benar Shaklee ada menyumbang untuk mereka seperti di laman web JUF (Jewish United Fund). Seperti yang anda lihat di atas, hamba pun terkejut bilamana TOYOTA pun antara penyumbang besar kepada YAHUDI.

Hamba telahpun membuat carian di sana dan hasilnya amat mengecewakan. Shaklee tidak tersenarai di dalam penyumbang dana kepada YAHUDI.


Seperti yang hamba nyatakan tadi, selagi mana tidak dapat dibuktikan secara jelas tentang sesuatu perkara, makanya hukum tetap menjadi HARUS dan asalnya adalah boleh.


Hamba pun tidak mahu saudara seagama kita dilanyak oleh rejim Zionis. Makanya, hamba akan terus-menerus menentang dengan keupayaan hamba di bumi Malaysia ni, samada boikot, doa dan sumbangan akan tetap hamba salurkan kepada mereka.

Juga, bilamana didapati Shaklee terbukti benar lagi sahih antara penyumbang kepada Yahudi, maka dengan serta merta, hamba akan berhenti tanpa notis dari meneruskan perniagaan ini. 

Hamba juga berharap, jangan hanya kita memboikot barangan Yahudi kerana amarah kita kepada mereka, tetapi lebih afdhal kiranya kita memboikot budaya dan tatacara kehidupan mereka yang telah lama meresap dalam jiwa kita ini. 

Pada hamba lebih elok dan lebih berkesan bilamana kita BOIKOT CARA HIDUP YAHUDI. Nak tau lebih lanjut anda boleh ke laman Boikot cara hidup Yahudi atau produk Yahudi, mana lebih UTAMA?

Wallahua'lam.


Hubungi hamba untuk keterangan lanjut.

Thanks for reading...


KONSULTANSI PERCUMA
HARGA BERPATUTAN dan
PELUANG PERNIAGAN BERSAMA SHAKLEE.









Sila LIKE atau SHARE jika entri ini bermanfaat buat anda.

Sunday, June 29, 2014

CARA TERBAIK MENURUNKAN KADAR KOLESTROL.


ASSALAMULAIKUM W.B.T PEMBACA SEMUA.

Mudah-mudahan kita semua senantiasa dirahmati dan diberkati Allah.

Bersembang berkenaan kolestrol ni, sudah tentu kita semua pernah mendengar masalah KOLESTROL TINGGI dikalangan adik beradik, saudara mara dan sahabat handai kita kan..




Haaa...Kat sini saya nak umumkan satu berita baik bagi orang yang berlebihan berat badan. Jangan ingat anda jer yang ada masalah kolestrol tinggi ni, orang kurus pun ada der. Haha...kenapa yer?

Jom kita selidiki dan pelajari serba sedikit berkenaan kolestrol ni.


APA ITU KOLESTROL?
Ramai diantara kita yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol. Hamba pun baru tahu setelah menelaah benda alah ni 1 minggu lalu. 

Kolesterol sering disalahertikan dalam sebahagian diet harian kita. Kebanyakannya tahu bahawa mereka sepatutnya mengawal pengambilan makanan yang mengandungi kolesterol yang tinggi tetapi ramai diantaranya yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol itu.

Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di dalam hati atau di dalam usus. Fungsi kolestrol adalah untuk menghasilkan hormon dan ianya akan membentuk membran sel. 

Kemudian ianya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.

Kebanyakan makanan yang mengandungi lemak haiwan juga mengandungi kolesterol. Selain dari itu, punca kolesterol adalah dari makanan seperti daging, ayam, keju, kuning telur  dan udang. 

Kandungan kolesterol di dalam makanan yang berasaskan tumbuh-tumbuhan adalah lebih rendah berbanding makanan yang berasaskan haiwan. Pengambilan makanan berlemak seperti lemak tepu dan lemak trans merupakan punca utama peningkatan jumlah kolesterol di dalam badan berbanding pengambilan makanan sumber kolesterol ini.

JENIS KOLESTROL








1) HDL (High Density Lipoprotein) - Kolestrol BAIK


HDL disebut sebagai lemak yang "baik" kerana  ia membersihkan lebihan kolesterol dari dinding pembuluh darah dengan mengangkutnya kembali ke hati. 

Protein utama yang membentuk HDL adalah Apo-A (apolipoprotein). HDL mempunyai kandungan lemak lebih sedikit dan mempunyai kepadatan tinggi sehingga ianya lebih berat.





2) LDL (Low Density Lipoprotein) - Kolestrol JAHAT


LDL mengandungi lebih banyak lemak daripada HDL sehingga ia akan mengembang di dalam darah. Protein utama yang membentuk LDL adalah Apo-B (apolipoprotein-B). 

LDL dianggap sebagai lemak yang "jahat" kerana dapat menyebabkan pembentukan plak di dinding pembuluh darah. Inilah antara punca yang menyebabkan serangan jantung dan stroke.





BAGAIMANA KOLESTROL MEMBAHAYAKAN KITA?
Apabila plak terbentuk pada arteri, ia akan menghalang pengaliran darah kerana saluran darah yang sempit. Apabila situasi ini berlaku hampir dengan organ penting di dalam badan terutamanya jantung, ia akan menyebabkan masalah serius berlaku malah boleh menyebabkan kematian. 
Apabila saluran darah berhampiran organ jantung menjadi semakin sempit, ia boleh menyebabkan serangan jantung berlaku.
Apabila arteri yang menyalurkan darah ke otak pula yang tersumbat, ia akan menyebabkan seseorang itu mengalami strok.
Kolesterol yang tinggi juga boleh menyebabkan arteri menjadi keras. Apabila plak memenuhi arteri, dinding arteri menjadi keras dan rapuh. Ini bukan sahaja menghalang pengaliran darah, malah ia juga akan menyebabkan arteri pecah kerana terlalu rapuh dan ini akan menyebabkan darah menjadi beku di dalam badan.




UBAH GAYA PEMAKANAN.

Kolesterol yang tinggi adalah sangat bahaya kepada badan manusia. Walaubagaimanapun, ia boleh dirawat. 

Pelbagai perubatan moden boleh membantu menurunkan kolesterol, tetapi salah satu langkah terbaik adalah dengan mengubah cara pemakanan harian kita. 

Dengan mengelak pengambilan makanan berasaskan haiwan, ia boleh mengurangkan tahap kolesterol di dalam badan bukan sahaja dengan mengurangkan kuantiti kolesterol tersebut malah mengurangkan kadar sintesis atau penghasilan kolesterol di dalam badan.

Dicadangkan kepada mereka yang mengalami masalah kolesterol tinggi di dalam badan supaya mengurangkan pengambilan kalori atau tenaga harian sebanyak 7% dari makanan berasaskan lemak haiwan dan mengurangkan kadar pengambilan kolesterol sebanyak 200mg setiap hari. Nasihat lanjut perlu anda dapatkan dari doktor dan pakar untuk tindakan seterusnya.

ATASI MASALAH KOLESTROL SEMULAJADI DENGAN FITOSTEROL


APA ITU FITOSTEROL?
Fitosterol merupakan jenis lemak yang berasal dari sumber makanan atau tumbuhan yang mempunyai struktur dan fungsi yang mirip kolesterol dalam tubuh badan manusia. 

Fitosterol juga dikenal sebagai sterol tumbuhan iaitu kelompok steroid alkohol, fitokimia yang ada secara semulajadi di dalam tumbuhan dan tidak ditemukan pada mana-mana haiwan mamalia.

Meskipun ianya  dari golongan lemak, fitosterol memilki fungsi yang berbeza dengan kolesterol. 

Kolesterol merupakan jenis sterol yang dapat meningkatkan kadar kolesterol plasma darah, khususnya bagi penderita hiperkolesterolemia. Sedangkan fitosterol pula dapat menurunkan kadar kolesterol darah.





BAGAIMANA FITOSTEROL BERFUNGSI?
Fitosterol adalah kolesterol rantai pendek yang berfungsi sebagai penghadang kolesterol jahat. Ia biasa disebut dengan kolesterol HDL (High Density Lipoprotein) atau kolesterol baik. Sama dengan kolesterol jahat (kolesterol LDL), ia juga merupakan turunan dari 'keluarga' lemak.

Mengapa ia disebut kolesterol baik? Ini kerana ia mempunya fungsi mengikis dan membuang kolesterol jahat yang menyumbat pembuluh darah dan mengiringnya kembali ke hati untuk diproses dan dilenyapkan. Ia juga berfungsi sebagai penghadang di pembuluh darah yang mencegah kolesterol jahat mengendap, serta melindunginya dari terbentuknya plak pada dinding pembuluh darah.









CARA MENDAPATKAN FITOSTEROL





Fitosterol boleh didapati di dalam makanan seperti gambar di atas. Masalahnya, hamba tak sanggup nak ambil kuantiti sebanyak tu hari-hari. Sekarang dah ada cara lebih mudah untuk mendapatkan fitosterol.



PHYTOCOL-ST membekalkan sumber fitosterol. Jadi dah tak payah nak makan lobak merah sampai 200 biji dan lain-lain lagi tu.




Ia membekalkan 100% jumlah pengambilan fitosterol setiap hari. Dirumus khas daripada beberap jenis fitosterol tumbuhan termasuk minyak tall.


CARA PENGAMBILAN FITOSFEROL SHAKLEE


Adalah lebih baik kita mengambil 2 biji tablet 2 kali sehari sebelum menjamah nasi lemak, roti canai, mee goreng. Jadi kita dah bersedia sebelum 'kolestrol jahat' diserap oleh badan kita.




Hubungi hamba untuk keterangan lanjut.

Thanks for reading...


KONSULTANSI PERCUMA
HARGA BERPATUTAN dan
PELUANG PERNIAGAN BERSAMA SHAKLEE.









Sila LIKE atau SHARE jika entri ini bermanfaat buat anda.

Monday, June 23, 2014

MURTABAK RAJA...MURTABAK SEDAP DAN TERBAIK!!!!




ASSALAMUALAIKUM W.B.T PEMBACA SEMUA...

Tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Pastinya dengan kehadiran bulan yang mulia ni, ramai diantara kita sudah berkira-kira juadah apa yang perlu dimasak ketika sahur dan ketika waktu berbuka nanti. Tapi kebanyakan orang akan ke bazar-bazar Ramadhan di tempat masing-masing.

Pada entri kali ni, hamba nak mengarut perihal MURTABAK RAJA. Makanan yang tersohor di Kelantan, Negeri Cik Siti Wan Kembang...wahhhh...promote negeri sendiri nampak... :-)

Di awal kemunculan murtabak raja ni, harganya adalah di sekitar RM10-RM12. Namun sejak dua menjak ni, harganya melonjak naik dari RM15 - RM20. Kalau ianya disediakan di hotel, hamba rasa ianya mungkin mencecah RM25-RM30.

Apa yang specialnya murtabak raja ni? Yang ramai orang tahu ianya cukup tebal. Bagi orang macam hamba ni, bolehla habiskan 1/4 jer. Kalau betul-betul nak mengketekedarah, hamba boleh habiskan 1/2 murtabak raja ni.

Dipendekkkan cerita, kalau hamba makan murtabak biasa yang dijual di pasar-pasar malam ataupun bazar Ramadhan nanti, hamba boleh habiskam 2-3 keping. Kalau nak mengketekedarahla.

Yang terbaiknya, murtabak raja ni mengandungi 3 LAPISAN di mana lapisan pertama adalah inti (ayam/daging) yang memang banyak. Lapisan kedua dan ketiga adalah telur. So, ianya memang tebal dan amat puas hati.





Tanpa berceloteh panjang, hamba dengan gembiranya ingin mengongsikan RESEPI MURTABAK RAJA.
Bahan-bahannya adalah :

BAHAN KULIT:
·         1kg tepung gandum
·         2 biji telur
·         ½ sudu teh garam
·         750ml air
·         125ml minyak masak


BAHAN INTI:
·         1kg daging lembu/daging ayam | dihiris
·         2kg bawang besar | dihiris halus
·         2 bawang putih | dihiris halus
·         3cm halia | dihiris halus
·         100gm kerutub adabi
·         6 biji telur
·         Garam secukup rasa
·         Minyak masak untuk menumis secukupnya
·         Minyak sapi secukupnya

BAHAN PENCICAH:
·         1 jag air 
·         garam secukup rasa
·         gula secukup rasa
·         cuka makan secukup rasa (5-8 titik)
·         bawang besar dipotong gelang
·         cili merah


CARA MEMASAKNYA:

1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali.

2. Tumis bawang merah, bawang putih dan halia yang dihiris sehingga wangi.

3. Selepas itu masukkan kerutub adabi. Kacau sehingga kering.

4. Kemudian masukkan isi ayam dan garam secukup rasa. Gaul rata dan masak sehingga kering. Angkat dan ketepikan.

5. Untuk membuat kulitnya, gaul tepung gandum, telur, minyak dan air yang dituang sedikit-sedikit sehingga sebati.

6. Uli sehingga menjadi doh. Bentuk bulat-bulat seberat 60gm. Salut dengan minyak sapi. Biarkan seketika.

7. Selepas itu bentuk doh tersebut dan tebar macam roti canai.

8. Panaskan sedikit minyak di atas kuali dan letakkan kulit martabak tersebut. Letakkan dua biji telur di atasnya dan letakkan inti. Lipat.

9. Selepas itu di atas lapisan seterusnya, letakkan telur di atasnya dan letakkan inti. Lipat lagi. Lakukan sehingga tiga lapisan.

10. Selepas itu balik-balikkan dan bila sudah kekuningan, bolehlah diangkat.

11. Sedia dihidangkan.

Bagi menyediakan pencicah atau acar pula, hanya perlu didihkan satu jug air. Bila dah mendidih, tutup api dan masukkan gula, garam, cuka secukup rasa. 


Masukkan bawang besar dan cili merah. Gaul hingga rata. 



Senang jer kan. Anda bolehla mencubanya. Kalau dah mahir, bolehla cuba buka gerai murtabak raja nanti.

Bagi yang dah buat berkali-kali tapi tak jadi-jadi jugak. Jangan khawatir kerana anda masih boleh dapatkan Murtabak Raja yang sedap dan terbaeekk ni dengan hamba. 

Hamba dah siapkan dalam bentuk frozen food. Hanya perlu defroskan  selama 2-3 jam dan bakar dalam oven, microwave mahupun di atas kuali. Pencicah hamba bagi PERCUMA.

Yang bestnya lagi, penghantaran PERCUMA di sekitar Gombak, Selayang, Kepong, Sentul dan di sekitar office company hamba di Jalan Tun Razak.















Sila hubungi hamba di nombor talian seperti yang tertera di bawah :


Masa penghantaran :
Sabtu : 12pm-5pm
Ahad :  8am-5pm
Isnin - Selasa : 8pm-10pm

Disekitar office company hamba di jalan Tun Razak, penghantaran akan dilakukan 
pada jam 12.00pm - 1.00pm.

Bagi yang tinggal di Kuantan dan disekitarnya, bolehla hubungi adik hamba Nik Mohd Haikal di talian berikut :
+6 01 99 81 51 39

Note : 
- Jika pakai freezer aiskrim, defros mungkin lebih dari 3 jam.
- Tahan selama 2 hari diluar freezer.


Sila LIKE jika entri ini bermanfaat buat anda.