Tuesday, June 10, 2014

TIPS SLIM DENGAN MUDAH?



Assalamualaikum W.B.T dan selamat sejahtera pembaca yang dihormati sekelian.


Pada zaman moden ini, telah ramai yang kita lihat di kalangan kita yang mengalami obesiti. Tak perlu nak lihat jauh, semuanya ada di persekitaran kita. 

Samada di kampung, di bandar, di taman-taman perumahan, di pusat pengajian tinggi malah di bangku sekolah pun dapat dilihat obesitor ni. Kenapa?

Sebelum hamba kemukakan jawapan, kita perlu tahu APA ITU OBESITI?

Obesiti merupakan sejenis penyakit nutrisi. Umum mengetahui terdapat empat punca obesiti iaitu :
1. Genetik / keturunan.
2. Pemakanan (makanan yang diproses mempunyai kandungan gula yang tinggi)
3. Kurang aktiviti atau senaman 
4. Pengambilan ubat-ubatan.

Di negara kita, 4 daripada 10 orang dewasa yang melebihi usia 18 tahun samada mengalami kegemukan atau berat badan yang berlebihan. Mengikut statistik, obesiti di kalangan orang dewasa negara ini meningkat mendadak 250 peratus dalam tempoh 10 tahun dari 1996 hingga 2006. Malah, kajian oleh Kementerian Kesihatan pada 2006 menunjukkan sebanyak 14 peratus penduduk negara ini mengalami masalah obesiti dan ia menunjukkan peningkatan pada setiap tahun.


Hamba sendiri pernah mengalami obesiti pada sekitar tahun 2006 hingga 2012. Bila memikirkan balik pada masa tu, hamba amat bersyukur dengan keadaan hamba sekarang. Tak ingin hamba kembali pada zaman 'chubby' tu lagi.

Mengapa hamba perlu turunkan berat?

Pada tahun 2010, hamba telah mengalami kecederaan lutut (ACL) ketika bermain dalam satu pertandingan futsal. Jika diteliti, hamba bermain pada kali ini dengan membawa beban tanpa muatan sebanyak 98kg. Sudahlah amat memenatkan sebab lama tidak mengeluarkan peluh, injured pulak tu. 

Dan tidak disangka, lutut hamba kena melalui satu pembedahan yang dinamakan ACL reconstruction. Bahasa mudahnya penggantian tisu yang rosak. Untuk keterangan lebih lanjut, layari jer google.

Inilah hasilnya akibat berat badan yang tidak dapat ditampung oleh lutut. Beringat sebelum kena. Bila dah kena macam ni, memang tobat tak nak main futsal lagi.

Atas nasihat doktor, hamba disarankan menurunkan berat badan dengan seberapa segera. Jadi hamba berazam untuk turun semaksimum mungkin. Nak tau macam mana? 

Di sini hamba kongsikan TIPS MUDAH TURUNKAN BERAT BADAN yang telah hamba lalui :

1) Hamba jadikan peserta-peserta THE BIGGEST LOSER sebagai mentor. Jadi apa yang mereka buat, hamba ikut sekadar mampu. (Hamba sakit lutut, memang tak boleh nak workout  lebih-lebih)


Patrick House - Pemenang The Biggest Loser musim ke-10


2) Setkan target berapa yang nak diturunkan. Kalau boleh buat satu jadual dan pecahkan mengikut bulan. Nak lebih detail pecahkan mengikut minggu. Target juga perlu realistik. 

Disediakan oleh Faiz Rahman. Ini untuk penurunan berat badan kali kedua hamba secara serius.




3) Beli baju idaman dengan saiz idaman. Sekarang hamba pakai saiz 'L'. Seperti jangkamasa yang telah ditetapkan seperti jadual di atas, hamba perlu beli baju idaman dengan saiz yang lebih kecil. Ingat, ianya perlu realistik. Kalau macam sekarang ni, hamba akan beli saiz 'M' untuk hamba pakai di pagi raya nanti.




4) Elakkan skip makan. Hamba cuba amalkan makan 5 kali sehari dalam kuantiti yang kurang sedikit daripada biasa. Seawal 5 pagi hamba akan ambil sarapan. Diikuti pada jam 8-9 pagi. Makan tengah hari seperti biasa jam 12 (menu nasi 1/4 + protein 1/4 + sayur 1/2). Sebelah petang makan snack dalam pukul 3.Sebolehnya, hamba elakkan makan goreng pisang, cengkodok pisang dan makanan berminyak. Pisang tu sendiri dah membekalkan kalori yang tinggi, inikan pula bila dah digoreng. Dan akhir sekali hamba akan habiskan makan malam sebelum jam 7 malam.




5) Minum banyak air kosong dalam sehari. Kira-kiranya macam ni la. Berat 25kg = 1liter air. Hamba pernah minum 4 liter air sebelum ni.
Ianya dapat membantu buah pinggang berfungsi dengan lebih baik di samping menyingkirkan lemak semasa pembuangan air kecil.
Kurangkan minuman bergula. Kalau boleh air berkarbonat tinggalkan terus.





6) Workout. Pada masa mula-mula nak turunkan berat, hamba banyak melakukan cardio di gym. Besi-besi ni hamba tak main lagi. Hamba juga mengamalkan mandi wap dan sauna selepas workout.
Bagi projek yang terkini, hamba akan menumpukan ke atas pembinaan lean muscle



Secara mudahnya hamba lakukan warming up dengan cardio 10-15 minit. Angkat besi dalam 50-60 minit dan diakhiri dengan cardio (cool down) dalam 30-40 minit. Carilah teman sparring anda. Lakukan bergilir-gilir bagi setiap peralatan di gym.

Buat masa permulaan ini, kami lakuan 3-5 set bagi setiap peralatan. 1 set kami lakukan sebanyak 13 kali.

7) Istiqamah. Buat apa-apa benda pun, bila dilakukan dengan berdisiplin dan istiqamah, hasilnya pasti tidak mengecewakan. Kita sebagai umat Islam, digalakkan meminta kepada Allah agar dikurniakan kesihatan tubuh badan, agar diri ini cergas dan istiqamah dalam melakukan program ini.


8) Amalkan pemakanan tambahan. Ianya perlu dalam penurunan berat badan secara sihat. Di samping menurunkan berat secara optimum, dapat juga mengekalkan atau menukarkan lemak menjadi otot. Untuk itu, hamba mengamalkan 'SET SLIMMING SHAKLEE'.



Hamba tak boleh nak katakan mudah untuk menurunkan berat badan. Sebab hamba terpaksa bertarung dengan kesakitan lutut ketika melakukan program ni. Alhamdulillah, berkat dorongan dan doa keluarga dan rakan-rakan, hamba akan meneruskan program ini sehingga berjaya.

Diharapkan, perkongsian hamba pada kali ini memberi manfaat dan dorongan kepada semua pembaca. Hamba mohon doa dari pembaca semua agar hamba dan rakan-rakan berjaya mengharungi cabaran ini. Pembaca juga boleh menghubungi hamba jika hendak mengikuti cabaran ini. Kita boleh bertukar-tukar pendapat dan saling bermotivasi di dalam Whatsapp, Telegram, Facebook dan lain-lain lagi.

Di sini, hamba sertakan gambar-gambar lama dan baru untuk tatapan semua. InsyaAllah sedikit sebanyak memberi manfaat.


 Di hari pernikahan adik pada tahun 2010. Hamba berdiri no.2 dari kanan.


Phuket 2010. Hamba berdiri no.2 dari kanan.


Di office tahun 2012


Final Piala Malaysia ATM vs KELANTAN 2012. Hamba berdiri di tengah sambil memegang "KELANTAN...GOMO KELATE GOMO"



Pulau Redang 2013. Hamba diapit oleh 2 Hero Malaya.



Ziarah bapa saudara sebelum menunaikan Haji 2013. Hamba berada 2 dari kiri.


Ramai rakan-rakan hamba bertanya cara pengambilan SET KURUS SHAKLEE yang hamba makan ni.  Jadi di sini hamba kongsikan apa yang hamba ambil dan cara-cara pemakanannya :


Bagi 3 hari pertama berturut-turut hamba makan HERB-LAX sebelum masuk tidur. Ianya bertujuan untuk pembersihan usus bagi tindakan pembersihan yang lembut untuk membantu proses semulajadi dalam badan. Dengan ini, ianya akan memberikan kesan yang efisyen dalam penyerapan vitamin atau nutrisi dalam badan.

Bagi yang mengamalkan pemakanan 5 kali sehari seperti hamba maka seawal jam 5 pagi, hamba akan minum air kosong sebelum masuk apa-apa makanan atau nutrisi ke dalam badan. Selepas itu, hamba akan bancuh CINCH 1 sudu besar + ESP 1 sudu besar + Milo 1 sudu besar ke dalam segelas air kosong suhu biasa dan minum. 

Elakkan dibancuh dengan Kopi dan Teh dan juga air panas. Ianya akan merosakkan kandungan protein. CINCH dan ESP memberi tenaga segera dan berterusan sehingga tengah hari. 

Sebelum sarapan pagi (jam 8-9 pagi), hamba akan ambil 2 biji LECITHIN dan juga 3 biji ALFAFA.

Fungsi LECITHIN -  ianya bertindak sebagai 'pemecah lemak' dan mencairkan kolestrol. Ia juga membuang lemak-lemak yang tersendat di pembuluh darah

Manakala fungsi ALFAFA - ianya bermanfaat dalam penyerapan protein dan karbohidrat di samping bertindak sebagai pembersih darah.

Jika mengikut routine, hamba akan makan sandwich tuna/sandwich telur/sajian kurang berminyak dan berlemak. 

Pada waktu tengah hari, hamba akan ambil 2 biji LECITHIN sebelum makan. Menu makanan tengah hari biasanya 1/4 nasi + 1/4 protein + 1/2 sayuran. Tapi mengikut sunnah Rasulullah, hamba akan akan secubit garam dan minum segelas air kosong dan makan buah-buahan sebelum makan tengah hari. 

Selesai makan, hamba akan ambil 4 biji ALFAFA dan 1 biji OMEGA GUARD.

OMEGA GUARD berfungsi menghalang pembentukan lemak di badan dan pemendapan lemak pada dinding jantung. Secara tak langsung, ianya dapat memelihara jantung.

Pada jam 3-4 petang pula hamba akan mengambil snack ringan atau kekacang.

Makan malam hamba akan cuba habiskan sebelum jam 7 malam. Seperti biasa, hamba akan makan 2 biji LECITHIN sebelum makan malam. Selesai makan malam hamba ambil 3 biji ALFAFA dan 1 biji OMEGA GUARD.

Note : 
- Elakkan skip makan. Skip makan hanya membuatkan anda terasa letih dan cepat lapar. 
- Protein amat diperlukan untuk membakar lemak di dalam badan. Tanpa protein akibat dari skip makan tadi, badan tidak akan dapat membakar lemak.
- Elakkan minum kopi atau teh 2 jam sebelum dan selepas pengambilan pemakanan tambahan Shaklee. 
- Amalkan pengambilan HERB-LAX 3 kali seminggu. 2 biji sebelum masuk tidur.


Thanks for reading...


Hubungi hamba untuk keterangan lanjut berkaitan SHAKLEE.

KONSULTANSI PERCUMA
HARGA BERPATUTAN dan
PELUANG PERNIAGAN BERSAMA SHAKLEE.






Sila LIKE atau SHARE jika entri ini bermanfaat buat anda.