Sunday, June 29, 2014

CARA TERBAIK MENURUNKAN KADAR KOLESTROL.


ASSALAMULAIKUM W.B.T PEMBACA SEMUA.

Mudah-mudahan kita semua senantiasa dirahmati dan diberkati Allah.

Bersembang berkenaan kolestrol ni, sudah tentu kita semua pernah mendengar masalah KOLESTROL TINGGI dikalangan adik beradik, saudara mara dan sahabat handai kita kan..




Haaa...Kat sini saya nak umumkan satu berita baik bagi orang yang berlebihan berat badan. Jangan ingat anda jer yang ada masalah kolestrol tinggi ni, orang kurus pun ada der. Haha...kenapa yer?

Jom kita selidiki dan pelajari serba sedikit berkenaan kolestrol ni.


APA ITU KOLESTROL?
Ramai diantara kita yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol. Hamba pun baru tahu setelah menelaah benda alah ni 1 minggu lalu. 

Kolesterol sering disalahertikan dalam sebahagian diet harian kita. Kebanyakannya tahu bahawa mereka sepatutnya mengawal pengambilan makanan yang mengandungi kolesterol yang tinggi tetapi ramai diantaranya yang tidak mengetahui apa sebenarnya kolesterol itu.

Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di dalam hati atau di dalam usus. Fungsi kolestrol adalah untuk menghasilkan hormon dan ianya akan membentuk membran sel. 

Kemudian ianya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.

Kebanyakan makanan yang mengandungi lemak haiwan juga mengandungi kolesterol. Selain dari itu, punca kolesterol adalah dari makanan seperti daging, ayam, keju, kuning telur  dan udang. 

Kandungan kolesterol di dalam makanan yang berasaskan tumbuh-tumbuhan adalah lebih rendah berbanding makanan yang berasaskan haiwan. Pengambilan makanan berlemak seperti lemak tepu dan lemak trans merupakan punca utama peningkatan jumlah kolesterol di dalam badan berbanding pengambilan makanan sumber kolesterol ini.

JENIS KOLESTROL








1) HDL (High Density Lipoprotein) - Kolestrol BAIK


HDL disebut sebagai lemak yang "baik" kerana  ia membersihkan lebihan kolesterol dari dinding pembuluh darah dengan mengangkutnya kembali ke hati. 

Protein utama yang membentuk HDL adalah Apo-A (apolipoprotein). HDL mempunyai kandungan lemak lebih sedikit dan mempunyai kepadatan tinggi sehingga ianya lebih berat.





2) LDL (Low Density Lipoprotein) - Kolestrol JAHAT


LDL mengandungi lebih banyak lemak daripada HDL sehingga ia akan mengembang di dalam darah. Protein utama yang membentuk LDL adalah Apo-B (apolipoprotein-B). 

LDL dianggap sebagai lemak yang "jahat" kerana dapat menyebabkan pembentukan plak di dinding pembuluh darah. Inilah antara punca yang menyebabkan serangan jantung dan stroke.





BAGAIMANA KOLESTROL MEMBAHAYAKAN KITA?
Apabila plak terbentuk pada arteri, ia akan menghalang pengaliran darah kerana saluran darah yang sempit. Apabila situasi ini berlaku hampir dengan organ penting di dalam badan terutamanya jantung, ia akan menyebabkan masalah serius berlaku malah boleh menyebabkan kematian. 
Apabila saluran darah berhampiran organ jantung menjadi semakin sempit, ia boleh menyebabkan serangan jantung berlaku.
Apabila arteri yang menyalurkan darah ke otak pula yang tersumbat, ia akan menyebabkan seseorang itu mengalami strok.
Kolesterol yang tinggi juga boleh menyebabkan arteri menjadi keras. Apabila plak memenuhi arteri, dinding arteri menjadi keras dan rapuh. Ini bukan sahaja menghalang pengaliran darah, malah ia juga akan menyebabkan arteri pecah kerana terlalu rapuh dan ini akan menyebabkan darah menjadi beku di dalam badan.




UBAH GAYA PEMAKANAN.

Kolesterol yang tinggi adalah sangat bahaya kepada badan manusia. Walaubagaimanapun, ia boleh dirawat. 

Pelbagai perubatan moden boleh membantu menurunkan kolesterol, tetapi salah satu langkah terbaik adalah dengan mengubah cara pemakanan harian kita. 

Dengan mengelak pengambilan makanan berasaskan haiwan, ia boleh mengurangkan tahap kolesterol di dalam badan bukan sahaja dengan mengurangkan kuantiti kolesterol tersebut malah mengurangkan kadar sintesis atau penghasilan kolesterol di dalam badan.

Dicadangkan kepada mereka yang mengalami masalah kolesterol tinggi di dalam badan supaya mengurangkan pengambilan kalori atau tenaga harian sebanyak 7% dari makanan berasaskan lemak haiwan dan mengurangkan kadar pengambilan kolesterol sebanyak 200mg setiap hari. Nasihat lanjut perlu anda dapatkan dari doktor dan pakar untuk tindakan seterusnya.

ATASI MASALAH KOLESTROL SEMULAJADI DENGAN FITOSTEROL


APA ITU FITOSTEROL?
Fitosterol merupakan jenis lemak yang berasal dari sumber makanan atau tumbuhan yang mempunyai struktur dan fungsi yang mirip kolesterol dalam tubuh badan manusia. 

Fitosterol juga dikenal sebagai sterol tumbuhan iaitu kelompok steroid alkohol, fitokimia yang ada secara semulajadi di dalam tumbuhan dan tidak ditemukan pada mana-mana haiwan mamalia.

Meskipun ianya  dari golongan lemak, fitosterol memilki fungsi yang berbeza dengan kolesterol. 

Kolesterol merupakan jenis sterol yang dapat meningkatkan kadar kolesterol plasma darah, khususnya bagi penderita hiperkolesterolemia. Sedangkan fitosterol pula dapat menurunkan kadar kolesterol darah.





BAGAIMANA FITOSTEROL BERFUNGSI?
Fitosterol adalah kolesterol rantai pendek yang berfungsi sebagai penghadang kolesterol jahat. Ia biasa disebut dengan kolesterol HDL (High Density Lipoprotein) atau kolesterol baik. Sama dengan kolesterol jahat (kolesterol LDL), ia juga merupakan turunan dari 'keluarga' lemak.

Mengapa ia disebut kolesterol baik? Ini kerana ia mempunya fungsi mengikis dan membuang kolesterol jahat yang menyumbat pembuluh darah dan mengiringnya kembali ke hati untuk diproses dan dilenyapkan. Ia juga berfungsi sebagai penghadang di pembuluh darah yang mencegah kolesterol jahat mengendap, serta melindunginya dari terbentuknya plak pada dinding pembuluh darah.









CARA MENDAPATKAN FITOSTEROL





Fitosterol boleh didapati di dalam makanan seperti gambar di atas. Masalahnya, hamba tak sanggup nak ambil kuantiti sebanyak tu hari-hari. Sekarang dah ada cara lebih mudah untuk mendapatkan fitosterol.



PHYTOCOL-ST membekalkan sumber fitosterol. Jadi dah tak payah nak makan lobak merah sampai 200 biji dan lain-lain lagi tu.




Ia membekalkan 100% jumlah pengambilan fitosterol setiap hari. Dirumus khas daripada beberap jenis fitosterol tumbuhan termasuk minyak tall.


CARA PENGAMBILAN FITOSFEROL SHAKLEE


Adalah lebih baik kita mengambil 2 biji tablet 2 kali sehari sebelum menjamah nasi lemak, roti canai, mee goreng. Jadi kita dah bersedia sebelum 'kolestrol jahat' diserap oleh badan kita.




Hubungi hamba untuk keterangan lanjut.

Thanks for reading...


KONSULTANSI PERCUMA
HARGA BERPATUTAN dan
PELUANG PERNIAGAN BERSAMA SHAKLEE.









Sila LIKE atau SHARE jika entri ini bermanfaat buat anda.