Wednesday, October 15, 2014

Mana lebih NIKMAT? Nikmat KELUAR atau Nikmat MASUK?

Assalamualaikum W.B.T pembaca sekalian,

Hamba ingin menceritakan sebuah kisah yang dah lama hamba dengar. Mungkin ramai yang dah dengar. Hamba cuba kongsikan di sini seringkas yang boleh.


KISAH PERTAMA : NIKMAT MASUK

Alkisahhh........Toyyib.....tersebutlah kisah sepasang suami isteri yang ingin berangkat pulang ke kampung halaman si isteri di Utara tanah air. Maka si suamilah yang selalunya akan memandu kereta. Manakala si isteri pula akan melayan karenah 4 orang anak mereka. 

Jam 11 pagi berangkat keluarlah mereka sekeluarga dari rumah mereka yang terletak di Mukim Batu di bawah Jajahan Gombak. Destinasinya adalah Kg. Binjai, To'kun Atas di bawah Jajahan Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Si isteri menyatakan keinginannya makan mee rebus di Tanjung Malim. Bekas pelajar UPSI la katakan. Perut pun memang dah berkeroncong dari tadi lagi. Maklumlah, breakfast tadi makan sebiji karipap jer. 


"Dah lama tak makan mee rebus kat Tanjung Malim tu" keluh si isteri. Setelah setengah jam perjalanan, si suami berkata "Apa kata kita singgah kat Ipoh. Abang dengar Mee Rebus Ramli, terbaeekk!!". 


Si isteri "A'ahla...hari tu abang kata nak singgah masa balik dari rumah mak kan, oklah....tapi abang belanja ayang double...lapar tahap gaban dah ni". 
"takder hal..kalau ayang nak bungkus 5 lagi pun boleh" kata si suami sambil memecut 110km.

Moral : Kita masih boleh tahan bab NIKMAT MASUK ni, bilamana kita dengar ada NIKMAT MASUK yang lagi nikmat. 

KISAH KEDUA : NIKMAT KELUAR

Tersebutlah kisah sepasang suami isteri yang ingin berangkat pulang ke kampung halaman si isteri di Utara tanah air. Maka si suamilah yang selalunya akan memandu kereta. Manakala si isteri pula akan melayan karenah 4 orang anak mereka. 

Jam 11 pagi berangkat keluarlah mereka sekeluarga dari rumah mereka yang terletak di Mukim Batu di bawah Jajahan Gombak. Destinasinya adalah Kg. Binjai, To'kun Atas di bawah Jajahan Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Di tengah perjalanan, perut si isteri memulas-mulas. Naik pucat muka si isteri menahan perut memulas. Peluh dingin kelihatan dimukanya. 




Nasib baikla naik Myvi. Kalau naik Vellfire mau terguling-guling si isteri tadi. Maka dia meminta si suami agar berhenti di R&R Tanjung Malim. Memang dah tak tahan sangat. Memulas-mulas nak MEMBUANG. Kalau boleh keluar jer pintu kereta, terus masuk pintu tandas.


Si suami tersenyum melihat gelagat si isteri. "Jangan kentut dalam kereta ni sudahlah. Pagi tadi dahlah melantak telur rebus nasi lemak. Kesian anak-anak.. makan nasi lemak dengan sambal ikan bilis jer" kata si suami. Kemudian, si suami menduga si isteri "ayang, abang dengar jamban kat R&R Sungai Perak dah upgrade. Mangkuk jamban dia pun dah ada button. Canggih macam tandas kat Jepun. Bersih pulak tu...Apa kata kita teruskan perjalanan sampai sana?"

Agak-agakla, mau ke si isteri tahan?

Mana lebih NIKMAT? Nikmat KELUAR atau nikmat MASUK?


Sebagai hamba Ilahi, senantiasalah panjatkan kesyukuran ke hadrat-Nya kerana sehingga ke hari ini kita masih diberi untuk mengecapi nikmat dan berada dalam rahmat-Nya.


Ungkapkan perasaan syukur kepada-Nya.




Thanks for reading...


Hubungi hamba untuk keterangan lanjut berkaitan SHAKLEE.

KONSULTANSI PERCUMA
HARGA BERPATUTAN dan
PELUANG PERNIAGAN BERSAMA SHAKLEE.





Sila LIKE atau SHARE jika entri ini bermanfaat buat anda.